Welcome To My World.. !

Saturday 17 March 2012

Realiti Mencari Identiti Kehidupan

Mubarak Abu Mansor, seorang anak lelaki jati yang berasal dari Gemas yang terletak di Negeri Sembilan. Beliau dilahirkan 18hb Mar 1993 pada jam 3.45 pagi. Kelahiran beliau disambut dengan rasa rahmat, Abu Mansor Haji Zubir, ayahanda tercinta tersenyum lebar apabila ister tercinta, Zainah Sarkawi telah selamat melahir kan seorang putera yang memberikan sinaran kehidupan pada mereka. Kelahiran beliau seolah-olah membawa sebuah kehidupan yang membawa erti sepanjang hidup mereka. Maka, diberikanlah nama putera tersebut Mubarak sempena bulan yang merahmati umat Islam pada masa itu, ia itu bulan Ramadhan al-Mubarak. Bermulalah perjalanan seorang putera yang cekal, melihat dunia yang indah ciptaan-Nya. Berasa bersyukur kerana dikurniakan pancaindera yang sempurna dan dapat hidup dengan penuh kesederhanaan.

Anak bongsu daripada sembilan adik beradik ini membuatkan dia inginkan menjadi terbaik dari kalangan mereka. Kulit yang halus, gebu, putih dan manis senyumannya membuatkan hati si ibu rasa tenteram aman sekali. Sejak itu, si ibu tidak pernah mengabaikan anaknya, meski terjaga ataupun sedang tidur. 

Alangkah bersyukurnya pada Allah SWT kerana mengurniakan ibu yang menyayangi diri beliau dengan penuh kasih sayang seperi menatang minyak yang penuh. 

Siang menahan sakit kedengaran tangisan, malam berjaga sakit melindungi anak yang tersayang dari sakit gigitan nyamuk. Namun, tabah seorang ibu tidak mampu dinilaikan dengan harga mahupun emas atau berlian. Betapa cekalnya hati si ibu. Tidak seperti era kini, ibu yang tidak bertanggungjawab sehinggakan sanggup membunuh bayi mereka sendiri. Apakah kita akan kembali semula ke zaman Jahiliah dimana perempuan di anggap sebagai sial dan tidak bermaruah, jenayah dan dosa sentiasa berlaku di sekeliling, apakah ini yang kita mahukan? Syukurlah kerana kita masih lagi dapat bernafas dan menikmati alam yang fana serba indah ini. Besar sungguh pengorbanan seorang ibu. 

Ayah, itulah gelaran yang diberi sebagai ketua dalam keluarga. Berat tanggungjawabnya. Namun, dengan tulang empat keratnya, si ayah tidak pernah mengabaikan tanggungjawabnya untuk mendidik dan menjaga keluarganya. Si ayah merupakan seorang yang kuat, tabah dan sabar dalam semua ujian yang menimpa. Ayah bekerja dengan menorah getah, hasil titik peluhnya, beliau dapat menyara kehidupan keluarganya. 

Mubarak telah berusia 12 tahun, alangkah sayunya hati apabila ayahanda yang tercinta pergi meninggalkan yang tersayang buat selama-lamanya.  Suasana sepi membelenggu keluarga Abu Mansor. Sunyi dan sepi. Pada malam itu, bertemankan angin dan berselimutkan embun pagi dingin. Sebuah kehilangan yang besar amat dirasai oleh semua penduduk kampong, kerana beliau seorang yang pemurah, baik hati dan saling membantu rakyat sama ada senang mahupun susah.

Usia Mubarak telah meningkat dewasa dan bertambah segak. Betapa tabah dan cekalnya hati seorang remaja ini meneruskan kehidupan demi membahagiakan ibunya. Mubarak telah dihantar ke Sekolah Menengah Kebangsaan Gemas. Pada masa itu, Mubarak seorang yang aktif dalam bidang seni suara dan suka membantu rakan mahupun gurunya kala memerlukan bantuan. 

Mubarak sangat dikenali ramai di Sekolah Menengah Kebangsaan Gemas. Pada tahun 2008, Mubarak berada di Tingakatan Tiga. Mubarak makin lama makin khayal dalam dunia percintaan sehinggakan dia alpa dan lupa akan apa yang dia azamlan sebelum ini. Oleh itu, keputusan Penilaian Menegah Rendah ( PMR ) Mubarak sangat tidak membanggakan ibunya. Hanya mendapat 3A dan 5B dalam subjek yang dipelajarinya. Namun, Mubarak tidak sedar akan pelajarannya semakin merudum jatuh. 

Pada suatu hari, Mubarak telah ditimpa kemalangan yang teruk. Pada masa itu, Mubarak bertarung dengan nyawanya untuk hidup. Ibu yang tercinta menangis, ketakutan akan kehilangan anak yang disayanginya itu. Kemalangan Mubarak berlaku pada 26 Disember 2009 akibat berlanggar dengan kereta. Dengan berkat doa seorang ibu, Mubarak masih hidup sehingga ke hari ini. 

Mubarak bersyukur dan mula berubah menjadi seorang anak yang dekat dengan agama. Namun, itu semua tidak berkekal lama apabila hadir seseorang dalam hidup Mubarak. Mubarak sekali lagi hanyut dibuai asamara CINTA. Namun, Mubarak mulai sedar akan apa yang terjadi apabila orang yang dicintainya cuba mencari alas an untuk meninggalkannya. Dari situ, Mubarak mula fikirkan lebih tentang kehidupan dan pembelajaran. Mubarak sedar, dan mula bangkit dari jatuh. 

Mubarak terus berusaha untuk menebus semula salah silapnya terhadap ibunya. Akan tetapi, keputusan Sijil Penilaian Malaysia telah membuat hati ibunya terluka. Namun, ibunya bersyukur dengan kuptusan yang diperoleh oleh Mubarak. Mubarak redha akan kesilapannya itu. Mubarak mula menyesal. 

Pada masa itu, sudah terlewat untuk Mubarak menyesal kerana nasi telah menjadi bubur. Apakan daya, Mubarak hanya mampu fikirkan tentang masa depannya. Mubarak bercita-cita ingin menjadi seorang pendidik, supaya para anak bangsa tidak akan terikut sikap Mubarak yang alpa dahulunya. Mubarak ingin menyambung pengajiannya di Institut Pengajian Tinggi Awam akan tetapi, rezeki tidak menyebelahinya. Mubarak tidak mendapat peluang meneruskan pengajiannya dia IPTA. 

Sementara menunggu keputusan panggilan Politeknik, Mubarak telah bekerja di sebuah restoran western food di McDonalds Bandar Baru Bangi yang dimiliki oleh Golden Arches Sdn Bhd. Di situlah Mubarak mula pelajari erti kehidupan yang sebenar. Mencari hasil pendapatan untuk meneruskan hidup. Dengan gaji yang sedikit serta bekerja dialayan sebagai kuli hamba yang hina. 

Tapi Mubarak seorang yang periang dan tabah, setiap hari beliau ceriakan harinya dengan senyuman yang ikhlas pada rakan sekerja. Mereka turut tersenyum dan mereka turut gembira dengan Mubarak. Mubarak seorang yang baik, murah dengan senyuman dan juga seorang yang ceria. Siapa yang mendampinginya, sudah tentu hari-hari mereka akan dipenuhi dengan gelak tawa. 
Mubarak juga seorang yang pendengar yang baik dan suka member pandangan kepada mereka yang menghadapi masalah. 


Malah, Mubarak sanggup mengorbankan apa sahaja yang dia miliki. Tidak berkira sama ada wang atau harta benda, asalkan dia dapat membantu mereka yang berada dalam kesusahan. Namun begitu, kehidupan manusia pada masa kini sukar untuk kita tafsirkan. Bermacam kerenah manusia. Bak kata ibu, “ rambut kita sama hitam, tapi hati kita semuanya lain-lain “. Betul kata ibu. Manusia kini suka mempergunakan Mubarak, tanpa rasa ehsan sedikit pun, Mubarak dilayan seperti binatang. Mubarak seolah-olah tidak pernah dihargai oelh orang yang mendampinginya. Malah, Mubarak selalu dicerca dan dicaci. 

Alangkah bagusnya jika di dunia ini ramai seperti Mubarak. Meski pun dia selalu dihina dan dicaci, namun dia masih mampu tersenyum disebalik tangisannya. Betapa sebaknya hati jika difikirkan semula penderitaan yang Mubarak alami sepanjang hidupnya yang penuh dengan duri yang beracun dalam kehidupan sehariannya.  Mubarak suka berdamping dengan kawan-kawannya. Hanya sahabatnya sahaja yang mampu membuatkan Mubarak terus tabah meneruskan semuanya. 

Mubarak sangat sukar difahami, tetapi, jika sudah rapat dengannya, sudah pasti akan tahu setiap perkara yang dilakukan beliau setiap hari. Kerana Mubarak seorang yang sangat statik dan konsisten. Semua tidak pernah berubah dan semua yang dilakukan sempurna sepenuhnya.
Sehingga la pada bula Jun 2011, Mubarak bertuah kerana beliau dapat melanjutkan pegajian beliau di Politeknik Premier Ungku Omar di Ipoh. 

Ia merupakan satu pegalaman yang amat bermakna untuk Mubarak. Inilah kali pertama beliau terpaksa berpisah dengan ibu yang disayaginya. Meskipu hidup beliau di Ipoh sunyi, namun rakan-rakan menjadi tempat untuk beliau bermanja da bercerita. Hari-hari Mubarak terkenang akan ibunya yang jauh di Negeri Sembilan sana. Namun, Mubarak telah berikrar dan ingin menebus semula kesilapan yang lalu dengan membawa pulang segulung diploma dalam bidang teknologi maklumat iaitu dalam bidang rangkaian. Para sahabat yang memberikan inspirasi kepada Mubarak dalam pembelajaran. Dan kini, Mubarak selalu kelihatan rajin, tekun dalam menuntut ilmu. Meski persaingan sekeliling yang sengit, namun beliau tetap berusaha dengan tekun dan ingin berjaya untuk melihat senyuma terukir diwajah ibuya dengan hasil kejayaannya.



“ Finish every day and be done with it. You have done what you could; some blunders and absurdities no doubt crept in; forget them as soon as you can. Tomorrow is a new day; you shall begin it serenely and with too high a spirit to be encumbered with your old nonsense.. ”

Mubarak Abu Mansor




2 comments:

  1. check again ur link, u might put wrong url.

    *dah lama kan folo, antara yg terawal ;)

    ReplyDelete

SpongeBob SquarePants
 
This blog fully designed by QIELAZMAN| Alright reserved by MUBARAK ABU MANSOR